SEO/søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (på engelsk: Search Engine Optimization, forkortes SEO) er en metode eller et værktøj, hvormed man kan fremme en websides placering i diverse søgemaskiner. SEO er optimering af teknik, indhold og links fra andre hjemmesider for at få din hjemmeside til at ligge bedre i søgeresultaterne i diverse søgemaskineresultater. SEO indeholder flere forskellige former søgninger; nyheder, billeder, videoer og geografi.

Metoden er dynamisk, hvilket vil sige, at en given placering i et søgeresultat aldrig er sikker. SEO er derfor et kontinuerligt arbejde, hvor man arbejder med, hvordan søgemaskinerne virker og hvilke kriterier, de har for at vise søgeresultater. Viden om hvad folk søger på, hvilke ord de bruger, når de søger og hvad, der får folk til at gå ind på hjemmesider, er værdifuld i SEO-sammenhænge.

SEO er en del af SEM, som står for Search Engine Marketing, der beskæftiger sig med generel markedsføring af virksomheder på nettet gennem bl.a. annoncering og optimering.

Google

Får du ikke de henvendelser fra din hjemmeside som du kunne tænke dig? Laver du ikke nok salg på din webshop? Så kan det skyldes, at du mangler topplaceringer på de søgeord dine kunder benytter. Med søgemaskineoptimering kan du indtage side 1 på Google. Det giver dig mere trafik, som alt andet lige giver dig flere leads, flere kunder og mere omsætning. Din hjemmeside bliver en investering frem for en omkostning.